Paradigma - Argo-179
Column Jorik Vissers

Daar zijn ze weer… (Goede) voornemens!

(Goede) Voornemens… wie kent ze niet? Eigenlijk hebben we ze allemaal wel. Vaak ontstaan ze zo rond de feestdagen, met als excuus deze dagen zonder schuldgevoel alle lekkernijen weg te werken. Het laatste pakje sigaretten wordt opgemaakt en we zitten nog een netflixmarathon uit op de bank. En daar is helemaal niks mis mee. Maar waarom lukt het ons vaak niet om goede voornemens vol te houden?

Een goed voornemen is meestal snel bedacht en is vaak ook hetzelfde als die van het jaar ervoor. Uit verschillende psychologische onderzoeken, leren we dat menselijk gedrag niet alleen voorkomt uit rationeel denken en voornemens om langetermijndoelstellingen te behalen. Er zijn ook andere processen waar we ons lang niet altijd bewust van zijn.

Onbewuste processen

 De verleidingen blijven. Ons brein herinnert zich alle lekkernijen meteen, zodra je op het eerste beste feestje in Januari de verjaardagstaart ziet. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat mensen vaak voorkeur geven aan het heden. Een grappig voorbeeld wat daarin vaak gegeven wordt, is dat mensen  liever €200,- nu ontvangen dan €250,- een aantal maanden later. Dit voorbeeld zou je ook kunnen linken aan de taart op de verjaardag in Januari. “Nu genieten van een stukje taart? Of pas over een aantal maanden als ik ben afgevallen?” Ook hebben mensen vaak een afkeer tegen verlies. Uit onderzoek blijkt ook, dat de mens verlies zwaarder weegt dan beloning. Zo zorgt bijvoorbeeld €100,- verliezen voor een grote vermindering in tevredenheid, dan dat €100,- vinden dat doet.

Terug naar de verjaardagstaart… het stukje taart afslaan voelt als verlies terwijl het stukje wel nemen belonend is op de korte termijn, je kan er namelijk meteen van genieten.

Lock down of niet…

Het coronajaar en de huidige lockdown, zorgen er niet voor dat we geen goede voornemens meer hebben. In de basis zijn de voornemens hetzelfde als voorgaande jaren. We willen meer bewegen, gezonder gaan eten, stoppen met roken enzovoort. Wel is het zo dat door het afgelopen jaar, voornemens wat veranderen. Alles wat vanzelfsprekend was, is dat nu niet meer. Gezondheid is belangrijker geworden dan ooit, we willen allemaal onze vrienden en familie weer zien en naar ons favoriete restaurantje op de hoek gaan.

Bewustwording en het veranderen van je gedrag.

Wat de voornemens ook zullen zijn, belangrijk is dat mensen bewustwording bij zichzelf creëren: ´Waarom heb ik dit voornemen en wat maakt het voor mij zo belangrijk? ´ Door bewustwording bouw je intrinsieke motivatie op. Motivatie die je nodig hebt voor het veranderen van je gedrag. Veranderen van je gedrag gaat niet over één nacht ijs. Geef jezelf de tijd en stel kleine doelen tussendoor. Ben trots op jezelf, kijk naar de dingen die goed gaan en beloon je daarin ook gewoon. Het is altijd goed om aan de slag te gaan met goede voornemens, maar natuurlijk niet alleen wanneer er een nieuw jaar start of het weer maandag is!

Meer weten?

Op zoek naar uw intrinsieke motivatie? Neem dan contact op getFIT en vraag naar de mogelijkheden.

Jorik Vissers - Directeur getFIT

 

 

 

 

Jorik Vissers

Directeur getFIT